Wat staat altijd op nummer 1?

Wat staat op 1?

Bij tevredenheidsonderzoeken binnen bedrijven staat de interne communicatie altijd op nummer 1 qua aandachtspunt.

De medewerkers geven aan; waarom horen we niets, we worden niet op de hoogte gesteld, we worden er niet bij betrokken. En de leiding geeft aan; waarom komt mijn boodschap niet over. Ik heb het nu al 3x gecommuniceerd, waarom pakt mijn medewerker het nou niet op?

Miscommunicatie

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat communicatie vaak op nummer 1 staat als het gaat over waar dingen mis gaan.

Hoe vaak kom jij tegen dat je iets tegen een ander zegt en je boodschap komt totaal verkeerd over? Je vraagt iemand iets te doen en diegene doet het, maar wel heel anders dan jij je hebt voorgesteld.

Je zit in gesprek met een klant en je denkt dat je duidelijk hebt gehoord en begrepen wat hij van je wil, dus je geeft daarop antwoord en de klant zegt; “nee, daar heb ik geen interesse in”.

Je kijkt naar iemands gedrag en interpreteert dat (oh die kijkt boos, is niet geïnteresseerd, afwezig etc. etc) zonder dat je eigenlijk weet of je interpretatie waar is.
Neem je waar of voor waar aan?

Begrijp jij wat ik bedoel?
Hoe komt het toch dat we elkaar begrijpen, denken te begrijpen en ook regelmatig helemaal niet begrijpen? We zijn ons meestal wel bewust van wat we zeggen maar hoe onze woorden op de ander overkomen en geïnterpreteerd worden is alweer een stap verder.

Communiceren is de kern bij alles wat je doet.

Succesvol kunnen communiceren maakt het verschil tussen het wel of niet goed kunnen overbrengen van je boodschap, wel of niet begrepen worden, wel of geen klanten, wel of niet succesvol zijn. En ook wat praat je jezelf aan in positieve en vaak ook in negatieve zin. Waarom krijg je iets wel of niet voor elkaar?

Het geheim van succesvolle communicatie?

Het geheim van succesvolle communicatie is de bewustwording van hoe communicatie werkt en wat je in de communicatie met de ander kunt doen en laten. Door je bewust te worden van wat de impact is van je verbale en vooral ook je non-verbale communicatie kan je al veel winst gaan behalen in het effectiever communiceren met anderen. En met jezelf 😉

Wil jij je gespreksvaardigheden verdiepen? Makkelijker contact maken met anderen. De ander beter leren begrijpen. Meer resultaat uit je gesprekken halen. Leren hoe je miscommunicatie kunt voorkomen of, als het speelt, hoe je ermee om kunt gaan? Weten welke vragen je altijd kunt stellen?
Inzicht krijgen in hoe je op één golflengte kunt komen. Hoe je het ijs kunt breken in het contact met de ander?

Schrijf je in voor de 1-daagse training Succesvoller Communiceren die ik geef op donderdag 25 april van 9.00 – 17.00 uur in Nest.

Ja, ik wil succesvoller communiceren