Van twijfel naar keuzes maken.

Op een dag kwam er een leerling bij zijn leraar gevechtskunst en zei”: Ik zou graag een geweldige aikido vechter willen worden, maar ik geloof dat ik ook judo met gaan doen zodat ik bekend ben met verschillende soorten gevechtskunst. Alleen dan kan ik de beste vechter van allemaal worden.
De leraar luisterde rustig naar zijn student en antwoordde: “Als een man op twee vossen tegelijk jaagt, dan komt er altijd een moment dat ieder dier in een andere richting gaat lopen. De man blijft dan verward achter, zonder te weten welke vos hij moet volgen. Tegen de tijd dat hij besloten heeft, zijn beide dieren buiten bereik en ontdekt hij dat hij er voor niets tijd en energie in heeft gestoken. (Zen verhaal uit Points of You).

Wat roept dit verhaal in jou op?

Toen ik net voor mezelf was begonnen kwam ik er al snel achter dat het ondernemerschap keuzes maken voor gevorderden is. Er komen zoveel zaken op je af waar je keuzes moet maken. Welke teksten op mijn website, welke kleuren, welk logo, wie is mijn klant, welk aanbod etc.

Ik leerde al snel dat het goed zou zijn om een doelgroep te kiezen. En hoe smaller de niche hoe beter. Wilde ik een kleine vis in een grote vijver zijn of een grote vis in een kleine vijver. Deze landde niet meteen, zal ik maar zeggen.

Ik dacht ‘ik moet zoveel mogelijk klanten hebben, en ik kan “iedereen” coachen’.
Ik had last van FOMO. Ken je deze term? Het staat voor ’the fear of missing out”. Bang dat als ik zou kiezen voor de ene doelgroep ik andere klanten zou missen. Dus ik maakte de keuze in eerste instantie niet. Om er vervolgens achter te komen dat als je alles wilt zijn voor iedereen je niets voor niemand bent, niemand aanspreekt met je verhaal omdat het te algemeen blijft.
Dus ik liet FOMO los en koos voor een doelgroep, ik bracht mijn ideale klant in kaart.
En wat bleek, mijn ideale klant herkende (en herkent) zich in mijn verhaal. En daarmee trok ik veel meer klanten aan dan toen ik nog niet gekozen had.

Herken jij dat ook, dat je niet durft te kiezen?
Dat je zoveel dingen leuk vindt waardoor je geen FOCUS hebt.
Je zoveel ideeƫn hebt en niet kan beslissen wat het beste idee is om uit te werken.
Dat je in op een kruispunt staat en niet weet welke richting je moet kiezen?
Dat je blijft wikken en wegen of je een nieuwe uitdaging aangaat omdat je twijfelt of je rugzak wel genoeg is gevuld met voldoende kennis en ervaring?

Ik zie het bij veel van mijn klanten. Keuzestress, geen knopen door durven hakken.

De oorzaak?
Angst, die zich uit in verschillende vormen:

Daarnaast speelt ook vaak als oorzaak mee dat je geen FOCUS hebt.
En als je niet weet waar je heen wilt, hoe weet je dan wat je moet kiezen, toch!?

Realiseer je dat als je een keus moet maken en je maakt hem niet, dat dat ook een keuze is šŸ˜‰.

Besef jij je welke prijs je betaalt door geen keuze te maken?
Hoeveel klanten help jij niet omdat je niet durft te kiezen voor die ideale klant.
Hoeveel omzet loop jij mis omdat je al die ideeƫn die je hebt niet tot uitvoer brengt.
Hoeveel kansen laat je lopen omdat je niet kan kiezen welk pad je op wilt gaan.
Wie stel je nu het meest teleur door niet te kiezen, die ander…… of jezelf!?

Tijdens mijn coachopleiding leerde ik welke zaken essentieel zijn om bewust tot de juiste keuzes te komen, zonder twijfel achteraf. Die kennis en mijn praktijkervaring deel ik graag met jou.

Ben jij een twijfelkont? Heb je last van FOMO of herken je je in de andere bovengenoemde oorzaken? Dan vermoed ik dat je daar heel graag van afkomt, toch? Noodzakelijk ook, als je het mij vraagt, wil je je onderneming echt succesvol neerzetten. Zonder keuzes, zonder risico’s durven nemen, echt geen groei!

Ik leer je graag mijn 5 stappenplan in de workshop Makkelijker Keuzes Maken. Bekijk bij aanbod voor actuele data.

Laat een reactie achter