Ik zie veel mensen om mij heen die onzeker zijn. Ze maken zich kleiner dan ze zijn. Ze durven hun hoofd niet boven het maaiveld uit te steken en vinden het lastig om uit hun comfortzone te stappen. En hoe jammer is dat! Buiten je comfortzone valt zoveel meer te beleven en leren.
Ze willen voldoen aan de verwachtingen van anderen en maken het de ander graag naar de zin. Daarin verliezen ze (soms) zichzelf.

makkelijker keuzes maken

Onzekerheid zaagt aan je stoelpoten. Het zorgt ervoor dat je dingen uitstelt of helemaal niet doet. Het doet je twijfelen over jezelf, en je maakt je kleiner dan je bent. Daar wil je van af toch?

3 stappen om van je onzekerheid af te komen:

1. Wanneer ben je het niet?
Je bent nooit alléén maar onzeker. Er zijn ook momenten dat je het niet bent. Wat doe je op die momenten, wat denk je? Wat maakt dat je dan niet onzeker bent? Schrijf het voor jezelf op. Wat als je deze vaardigheden en gedachten inzet op de momenten dat je je onzeker voelt! Wat wordt er dan anders.

2. Word je bewust.
Je onzekerheid heeft een oorzaak. Word je bewust van de gedachte die je onzekerheid voedt.
Welke van de onderstaande gedachte(n) is bij jou de oorzaak?

  • Ik mag geen fouten maken, als iets me niet lukt, ben ik een mislukkeling
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Als je voor een ‘dubbeltje’ geboren bent, word je nooit een ‘kwartje’, ik ben het niet waard
  • Als mensen me echt zouden kennen, val ik door de mand
  • Ik kan het niet
  • Ik ben dom
  • Wie zit er nou op mij te wachten
  • Iedereen moet mij aardig vinden
  • Ik ben bang om uit mijn comfortzone te komen

3. Onderzoek je gedachten
Als je je bewust bent welke gedachte(n) of overtuiging je onzekerheid veroorzaakt onderzoek je deze aan de hand van de 4 vragen die je leven veranderen uit The Work van Byron Katie.

1. Is het waar? (Ja of nee. Bij nee ga naar vraag 3)
Zeg de gedachte (bijv: ik ben niet goed genoeg) tegen jezelf en vraag jezelf “is het waar”? Wees stil, als je echt de waarheid wilt weten, zal het eerlijke ja/nee van binnenuit komen. Dus niet misschien, ja maar, etc. het is of ja of nee.

2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? (Ja of nee)
Zijn er situaties waarin je bijv. wel goed genoeg bent.

3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
Denk aan situaties waarin je dit gelooft. Wat gebeurd er in je gedrag en welke emoties heb je daarbij? Hoe voel je je als je dit gelooft? Deze gedachtes zorgen vaak voor stress, ongemak, verdriet, angst of zelfs paniek.
Hoe zal je zijn over 10 jaar als je deze gedachte blijft geloven?

4. Wie zou je zijn zonder de gedachte?
Stel je de eerdere situaties eens voor met de gedachte dat die overtuiging niet bestaat. Wat doe je dan, hoe voel je dan? Wat zie je nu? Wat zeg je dan tegen jezelf. Neem de tijd. Sluit 1-2 minuten je ogen en schrijf het op.
Wie zal je zijn over 10 jaar als deze gedachte er niet is maar een andere bijv. ik ben goed genoeg.

Als je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord……..wat is er nu anders?

Verander je mindset

Met deze 4 vragen kan je elke belemmerende gedachte onderzoeken.
Belemmerende gedachten hebben alles te maken met communicatie. En wel met je interne communicatie, wat zeg jij tegen jezelf? En hoe is dat van invloed op je gedrag?

Verander je mindset!

Wil jij leren hoe je op een succesvollere manier communiceert met jezelf, én met anderen? Dinsdag 8 oktober geef ik de 1-daagse training Succesvoller Communiceren. Voor slechts 249 euro, inclusief hand-out, lunch en koffie/thee. Schrijf je vóór 28 september in en ontvang 10% korting. Meer informatie en inschrijven

Wil je via maatwerk coaching aan je onzekerheid werken? Neem gerust contact met me op voor de mogelijkheden. 06-48 78 41 17.