Hoe haal je het beste uit jezelf? En je bedrijf, want als ZZP’er ben je je bedrijf.
Heb jij regelmatig het gevoel dat er meer in je zit dan er nu uitkomt? Je wilt graag succesvol zijn en je talenten optimaal inzetten en tóch wil dat nog niet helemaal lukken.

Wat herken jij in de volgende voorbeelden?

  • Je wilt heel graag meer klanten. Je hebt al een training/workshop gedaan op het gebied van sales, misschien zelfs al meerdere. En toch lukt het je niet om in een verkoop gesprek de klant ja te laten zeggen.
  • Je wilt jezelf graag neerzetten als expert in jouw vakgebied. Maar die rol echt pakken vind je doodeng.
  • Echt je eigen ondernemerspad gaan lijkt je geweldig. Maar ja, daarvoor gaan is lastig want je laat je nog teveel leiden door de verwachtingen die anderen van je hebben. Of waarvan jij denkt dat zij ze hebben.
  • Er zijn situaties waarin je dat wat je moet/wilt doen je goed afgaat. Én er zijn situaties waarin dat niet wil lukken, alsof “iets” je tegenhoudt. Je noemt het die berg of drempel, en je kunt niet zo goed duiden wat dat is.
  • Je voelt je eigenlijk nog niet écht ondernemer, je bent goed in je vak, maar dat ondernemerschap valt je nog niet mee.
  • Je wilt wel meer geld vragen voor je diensten/producten maar je durft het niet.
  • Als spreker je verhaal vertellen, je expertise delen. Dat lijkt je helemaal te gek. Maar op zo’n podium staan. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Pff, dat is nog een brug te ver.

Waarom lukt het niet?

Waar zit hem dat nu in? In mijn coaching maak ik vaak gebruik van het model van de logische niveaus. Bedacht door Gregory Bateson (Brits antropoloog en sociaal wetenschapper) en later verder uitgewerkt en binnen NLP geïntroduceerd door NLP expert Robert Dilts. (NLP staat voor Neuro Linguïsistisch Programmeren en is al jaren een van succesvolste methodieken op het gebied van gedragsverandering en effectieve communicatie).

Binnen dit model wordt onderscheid gemaakt in 6 verschillende (logische) niveaus met daarbij behorende vragen. Door deze scheiding in 6 niveaus kun je dit model praktisch gebruiken voor o.a. het analyseren van gedrag en verandering. Het bevestigt de ervaringen van veel mensen dat ongewenst gedrag niet verdwijnt, ook al verandert de persoon diens gedrag en/of vaardigheden. Hetzelfde patroon wordt na verloop van tijd weer zichtbaar.

Hoe werkt het model van de logische niveaus.

De eerste drie niveaus (omgeving, gedrag en vaardigheden) is dat wat je aan de buitenkant kunt waarnemen. De bovenste drie niveaus (waarden en overtuigingen, identiteit en zingeving/missie) spelen zich af in iemands binnenwereld. Elk niveau wordt gestuurd door een hoger niveau. In gedrag laat je zien wat je kan, wat je vaardigheden zijn. Dat wordt gestuurd door dat wat je belangrijk vindt (waarden) en waar je wel of niet in gelooft (overtuigingen).

De oorzaak van een probleem ligt vaak op een hoger niveau dan het niveau waarop het probleem zich openbaart.

Als ik dit koppel aan enkele van bovenstaande voorbeelden …

Een verkoopgesprek voeren is een vaardigheid. Je prijs noemen ook. Waarom het niet lukt om die prijs te noemen en de deal te sluiten met je klant komt doordat je dat stemmetje in je hoofd hebt dat zegt “is mijn aanbod het wel waard”, “zit die klant wel op mij te wachten”. “anderen zijn vast beter”. Dit speelt zich af op het niveau van overtuigingen en identiteit.

Als je je nog geen ondernemer voelt en niet weet wie je wilt zijn als ondernemer (identiteitsniveau), wat je missie of doel daarin is. Hoe weet je dan hoe je daar invulling aan kunt geven? Welke vaardigheden ga je inzetten? Waar wil je zijn, in welke omgeving wil je werken.

Je wilt dolgraag je eigen ondernemerspad gaan. Je hebt je al heel wat ondernemersvaardigheden aangeleerd door het volgen van webinars, workshops en/of het lezen van boeken. Ondanks dat ga je er niet volledig voor. Je bent bang dat anderen je dan arrogant vinden of egoïstisch. Je hebt altijd voor anderen klaar gestaan en voelt je enorm verantwoordelijk voor alles. (niveau van overtuigingen)

Hoe haal je het beste uit jezelf?

Je kunt wel op het niveau van gedrag en vaardigheden trainen. Er bestaat dan een kans dat bijvoorbeeld het verkopen, het ondernemerschap, je eigen pad gaan je beter afgaat.

Echter dat is niet wat je in de praktijk op langere termijn ervaart. Wil je zéker weten dat er iets verandert, dan is het veel effectiever om te kijken op welke niveau de daadwerkelijk belemmering zit. Die zit namelijk vaak in dat waar jij in gelooft, dat wat jij je in negatieve zin aanpraat, in wie jij denkt te zijn, en of je je missie of doel wel of niet helder hebt. Oftewel op niveau van missie, identiteit of overtuigingen. Als je daar iets verandert, zal er altijd iets op vaardigheden en gedragsniveau veranderen.
Namelijk hoe hoger het niveau waarop de verandering plaatsvindt, des te groter de impact.

De oplossing zit in het bewust worden en inzicht krijgen in dat wat jou tegenhoudt om te doen wat je wilt doen en te zijn wie je wilt zijn. In die drempel of berg.
Op welk niveau zit de daadwerkelijke belemmering? Wanneer jij je bewust wordt van je beperkende overtuigingen (bijv; ik kan het niet, ik ben onzeker/verlegen, ik ben het niet waard etc) en op dát niveau aan de slag gaat om te veranderen, dan zal je ervaren dat je gedrag en de inzet van je vaardigheden daarin mee veranderen. En het dus écht mogelijk wordt het beste uit jezelf te halen.

Mocht jij het idee hebben dat er meer in je zit dan er nu uitkomt? Dat je graag iets wilt en toch niet of onvoldoende in beweging komt. Onderzoek dan eens op welk niveau de werkelijke belemmering zit.

Vind je dat nog niet zo gemakkelijk? Ik help je er graag bij.

Wil je de Logische Niveaus een keer doorlopen maak dan een afspraak voor een coachsessie en krijg in 1 sessie helder waar jouw werkelijke belemmering zit. Pas als je weet waar het zit kun je het veranderen.

Ja, ik wil het beste uit mezelf halen