Mag ik beginnen met je een compliment te geven? Door het openen van dit artikel “9 tips om succesvoller te zijn door effectieve communicatie” geef je blijk van interesse om te groeien. Je wilt jezelf verbeteren, zowel persoonlijk als zakelijk. En je vindt goed kunnen communiceren belangrijk, toch?

Alles is communicatie! Het is de rode draad bij alles wat we doen. Je kunt niet niet communiceren. Daarom geef ik je graag 9 waardevolle tips waarmee jij verschil kunt maken in jouw manier van communiceren.

9 tips om effectiever te communiceren

1. Luister meer en praat minder

Als we het hebben over communicatie denken we vaak in eerste instantie aan praten. Terwijl goed kunnen luisteren misschien wel één van de belangrijkste kwaliteiten is om goed te communiceren. 80% van de tijd is luisteren, 20% van de tijd praten.  En als je praat, stel dan in 20% van de tijd een vraag.

2. Gebruik LSD

Oftewel: Luisteren Samenvatten en Doorvragen. Naast goed kunnen luisteren is het net zo belangrijk om tijdens het gesprek regelmatig te checken of je de ander goed begrepen hebt. Dit kan je doen door even kort samen te vatten wat je net gehoord hebt; bijv “als ik het goed begrepen heb bedoel je…… klopt dat? En als je iets niet begrijpt vraag dan net zolang door totdat je het wel begrepen hebt.

3. Contact gaat voor “contract”

Stel je wilt iets vragen aan de ander. Maak dan eerst oprecht contact. Dat kan al heel simpel door te vragen: Mag ik je wat vragen in plaats van meteen je vraag te stellen. Dan geef je de ander in ieder geval de gelegenheid om aan te geven of hij/zij daar op dat moment wel of geen tijd voor heeft. Als er goed contact is, wordt je boodschap beter gehoord.

4. Neem je waar of voor waar aan?

Een veel voorkomend fenomeen in communicatie is dat wij regelmatig dingen voor waar aannemen die we zien, horen of voelen in de communicatie met de ander. We interpreteren er lekker op los, zonder te weten of het écht waar is. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je boos bent”.  Wat we zien is dat iemand zijn wenkbrauwen fronst, zijn mondhoeken naar beneden trekt en strak vooruit kijkt en we interpreteren dat als boos. Vervolgens antwoord de ander. Nee hoor ik ben niet boos, ik ben aandachtig naar je aan het luisteren. Neem je waar of voor waar aan?

5. Gebruik NIVEA 

Om te voorkomen dat je gaat interpreteren gebruik vooral veel NIVEA, oftewel Niet Invullen Voor Een Ander. Nu is dat wat wij eigenlijk automatisch al doen. Het gaat er om hoe je met de invullen omgaat. Dus…..

6. Neem ANNA mee

Samen met het gebruik van NIVEA is het essentieel om ANNA in te zetten. Altijd navragen nooit aannemen. Navragen of doorvragen is een belangrijk instrument om effectiever te communiceren. Het kan veel misverstanden in communicatie voorkomen door simpelweg vragen te stellen. Daarnaast laat je zien dat je werkelijk belangstelling toont voor het verhaal van de ander en dat je goed wilt begrijpen wat de ander zegt of bedoelt. De ander voelt zich hierdoor meer gehoord. En welke vraag stel je dan?

7. Wat gebeurd er nu?

Deze simpele vraag kan je altijd stellen en kan veel misinterpretatie en miscommunicatie voorkomen. Je ziet non-verbaal van alles gebeuren bij je gesprekspartner, vraag simpelweg “wat gebeurd er nu”? Hiermee geef je de ander alle gelegenheid om zelf aan te geven wat er in hem/haar omgaat, in plaats van het al bij voorbaat in te vullen.

8. Heb respect voor het wereldmodel van de ander.

Effectiever communiceren begint met bewustwording hoe communicatie werkt. We zijn ons meestal wel bewust wat we zeggen, maar hoe de ander dit interpreteert is een level verder. Word je bewust dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief kijkt. Hetgeen betekent dat jouw waarheid niet gelijk hoeft te zijn aan de waarheid van de ander. En kun je dan respect hebben voor het perspectief van de ander, binnen NLP ook wel wereldmodel genoemd. Respect hebben betekent niet dat je het altijd met de ander eens hoeft te zijn. Laat de ander in zijn waarde.

9. De betekenis van je communicatie lees je in de reactie van de ander.

Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, krijg je wat je altijd al kreeg.

Als je merkt dat de ander je niet begrijpt, blijf dan niet meer van hetzelfde doen.Wil je een ander resultaat dan heb je wat anders te doen. Pas wat je zegt en je lichaamstaal zodanig aan dat de ander je wel begrijpt en wijs niet naar de ander.

Wil jij jouw blinde vlek in communicatie ontdekken?

Inzicht krijgen in wat de impact is van je woorden en lichaamstaal op anderen? En van anderen op die van jou? Ervaren en zien waar jij winst kunt behalen in jouw manier van communiceren? Waardoor je makkelijker je doelen behaalt, contact legt, effectiever kunt werken, de prijs vraagt die je waard bent, ja zegt als het ook echt een ja is en anders nee. etc.

Dit alles en meer leer je in de waardevolle

1-daagse training Succesvoller Communiceren

Op donderdag 25 april, vertel ik je graag alle ins- en outs van succesvolle communicatie. Aan de hand van een helder communicatiemodel en leuke oefeningen ervaar je hoe het werkt in de praktijk.

Voor maar 197 euro (ex BTW, incl, koffie/thee en lekkere lunch en hand-out).

Ja, ik schrijf in