7 tips om effectiever te communiceren

Succesvoller Communiceren Anja de Die

Ik wil beginnen met je een compliment te geven. Door het openen van deze blog “7 tips om effectiever te communiceren” geef je blijk van interesse om te groeien. Je wilt jezelf verbeteren, zowel persoonlijk als zakelijk. En je vindt goed kunnen communiceren belangrijk, toch?

Alles is communicatie! Het is de rode draad bij alles wat we doen. Je kunt nu eenmaal niet niet communiceren. Daarom geef ik je graag 7 waardevolle tips waarmee jij verschil kunt maken in jouw manier van communiceren.

7 tips om effectiever te communiceren

1. Luister meer en praat minder

Als we het hebben over communicatie denken we vaak in eerste instantie aan praten. Terwijl goed kunnen luisteren misschien wel één van de belangrijkste kwaliteiten is om goed te communiceren. 80% van de tijd is luisteren, 20% van de tijd praten.  En als je praat, stel dan in 20% van de tijd een vraag.

2. Gebruik LSD

Oftewel: Luisteren Samenvatten en Doorvragen. Naast goed kunnen luisteren is het net zo belangrijk om tijdens het gesprek regelmatig te checken of je de ander goed begrepen hebt. Dit kan je doen door even kort samen te vatten wat je net gehoord hebt; bijv “als ik het goed begrepen heb bedoel je…… klopt dat? En als je iets niet begrijpt vraag dan net zolang door totdat je het wel begrepen hebt.

3. Contact gaat voor “contract”

Stel je wilt iets vragen aan de ander. Maak dan eerst oprecht contact. Dat kan al heel simpel door te vragen: Mag ik je wat vragen in plaats van meteen je vraag te stellen. Dan geef je de ander in ieder geval de gelegenheid om aan te geven of hij/zij daar op dat moment wel of geen tijd voor heeft. Als er goed contact is, wordt je boodschap beter gehoord.

4. Neem je waar of voor waar aan?

Een veel voorkomend fenomeen in communicatie is dat wij regelmatig dingen voor waar aannemen die we zien, horen of voelen in de communicatie met de ander. We interpreteren er lekker op los, zonder te weten of het écht waar is. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je boos bent”.  Wat we zien is dat iemand zijn wenkbrauwen fronst, zijn mondhoeken naar beneden trekt en strak vooruit kijkt en we interpreteren dat als boos. Vervolgens antwoord de ander. Nee hoor ik ben niet boos, ik ben aandachtig naar je aan het luisteren. Neem je waar of voor waar aan?

5. Gebruik NIVEA 

Om te voorkomen dat je gaat interpreteren gebruik vooral veel NIVEA, oftewel Niet Invullen Voor Een Ander.

6. Neem ANNA mee

Samen met het gebruik van NIVEA is het essentieel om ANNA in te zetten. Altijd navragen nooit aannemen. Navragen of doorvragen is een belangrijk instrument om effectiever te communiceren. Het kan veel misverstanden in communicatie voorkomen door simpelweg vragen te stellen. Daarnaast laat je zien dat je werkelijk belangstelling toont voor het verhaal van de ander en dat je goed wilt begrijpen wat de ander zegt of bedoelt. De ander voelt zich hierdoor meer gehoord.

7. Heb respect voor het wereldmodel van de ander.

Effectiever communiceren begint met bewustwording van hoe communicatie werkt. En bewustwording dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief kijkt. Hetgeen betekent dat jouw waarheid niet gelijk hoeft te zijn aan de waarheid van de ander. En kun je dan respect hebben voor het perspectief van de ander, binnen NLP ook wel wereldmodel genoemd. Respect hebben betekent niet dat je het altijd met de ander eens hoeft te zijn. Laat de ander in zijn waarde.

Succesvoller communiceren wil jij toch ook?

Daarom geef ik donderdag 25 april a.s. de waardevolle training Succesvoller Communiceren.  Aan de hand van een helder communicatiemodel en leuke oefeningen ervaar je hoe het werkt in de praktijk.

In één dag krijg je diepgaand inzicht in communicatie en miscommunicatie en hoe je dit laatste voorkomt. Je leert verschillende communicatiestijlen, ontdekt je eigen communicatiestijl en hoe je die van anderen herkent. Je ontdekt de impact van jou verbale en non-verbale communicatie.

Ja, ik schrijf in

 

Laat een reactie achter